Wat is de Medium Care afdeling

Wanneer mensen vragen wat voor werk ik doe dan vertel ik meestal dat ik verpleegkundige ben en in het ziekenhuis werk. Wanneer mensen dan vragen op welke afdeling ik werk en ik vertel op de Medium Care, dan krijg ik altijd vragende gezichten…

Ik leg het altijd uit als de afdeling waar patiënten verblijven als ze te ziek zijn om op de verpleegafdeling te verblijven maar niet ziek genoeg zijn voor de Intensive Care. Toch vinden mensen het dan vaak alsnog lastig begrijpen op wat voor afdeling ik dan werk.

Wanneer je de opleiding tot Medium Care verpleegkundige hebt afgerond dan kun je volgens het opleidingsinstituut van het UMCU: zelfstandig en in een multidisciplinair team patiënten verzorgen die vanwege hun ziekteverloop nog 24-uurs bewaking en zorg nodig hebben.

Dit is natuurlijk niet echt een concrete omschrijving van wat een Medium Care verpleegkundige nou allemaal moet kunnen en wat een Medium Care afdeling nou inhoudt.

Vaak wordt de Medium Care beschreven als een schakel tussen de verpleegafdelingen en de Intensive Care. Hier ben ik het wel mee eens.

mc

Hieronder mijn uitleg over de Medium Care afdeling met eerst een kort stukje over de Intensive Care om mijn verhaal te verduidelijken.

Op de Intensive Care worden patiënten opgenomen die levensbedreigende aandoeningen hebben. Zij hebben overname van vitale functies (hart, longen, nieren) nodig. Dit gebeurd bijvoorbeeld door toediening van bloeddruk ondersteunende medicatie, beademing of nierdialyse. Dit gebeurd allemaal onder monitor bewaking. Continue (24 uur per dag) wordt met behulp van apparatuur onder andere de hartslag, bloeddruk en ademhaling gecontroleerd.

Op de Medium Care worden patiënten ook continue met behulp van een monitor bewaakt net als op de Intensive Care. Op de Medium Care kunnen we alleen vitale functies ondersteunen bijv. door toediening van zuurstof of medicatie voor de bloeddruk. We nemen alleen geen vitale functies over zoals op de Intensive Care gebeurd.

Naast de specifieke behandeling die patiënten op de Medium Care krijgen (die niet op de verpleegafdeling gegeven kan worden) is er ook meer tijd voor de patiënt. Elke verpleegkundige heeft maximaal twee patiënten om voor te zorgen. Patiënten hebben vaak een grote zorgbehoefte door de behandeling die ze krijgen maar ook omdat ze gewoonweg heel ziek zijn. Op de verpleegafdelingen kunnen ze deze zorg vaak niet bieden omdat er de weinig tijd is.

De patiëntencategorie op de Medium Care is erg wisselend.

  • Er kunnen acute opnames komen vanaf de eerste hulp. Patiënten die bijvoorbeeld bloeddruk behandeling moeten krijgen of patiënten met een ernstig ontregelde diabetes.
  • Patiënten kunnen vanaf de Intensive Care opgenomen worden omdat ze nog continue bewaking, specifieke behandeling en veel zorg nodig hebben.
  • Patiënten worden na hele grote of hele risicovolle operaties opgenomen om continue bewaakt te kunnen worden.
  • En patiënten kunnen ook vanaf de verpleegafdelingen opgenomen worden als de zorgzwaarte te hoog wordt of de patient zieker wordt en 24 uurs bewaking nodig heeft.

Hopelijk is voor jullie een beetje duidelijk wat de Medium Care afdeling inhoudt en wat voor patiënten bij ons op de afdeling opgenomen zijn. Ik zal binnenkort nog een keer een omschrijving geven van wat ik allemaal doe in een dienst op mijn werk. Zodat jullie een wat concreter beeld krijgen van de specifieke taken die ik heb als Medium Care verpleegkundige.

Volgen jullie mij al op Facebook, Twitter, Instagram en Bloglovin?

 

4 gedachtes over “Wat is de Medium Care afdeling

  1. NaoDan zegt:

    Ik ga dit even aan mijn zusje laten lezen. Zij gaat volgend jaar HBO-V doen maar weet eigenlijk nog niet helemaal welke kant ze dan op wil. Misschien dat dit haar een duwtje in de goede richting gaat geven.

    Liked by 1 persoon

    • susannedillen zegt:

      Leuk! Ik heb ook de HBO-V gedaan. Na een aantal jaren werken heb ik de vervolgopleiding tot medium care verpleegkundige gedaan. Zeker aan te raden als je wat meer verdieping in je werk zoekt! Misschien voor je zusje leuk om eens een keer een dagje in een ziekenhuis mee te lopen!

      Liked by 1 persoon

Geef een reactie

