Ritme van ons zoontje

Ons zoontje is inmiddels 14 maanden en het klinkt misschien cliché maar wat gaat het toch snel allemaal!

Ik vertel jullie in deze blog over zijn slaapritme en zijn voedingsschema.

spreuk

Slaapritme:

Ons zoontje is vanaf het begin een goede slaper geweest. Vooral ’s nachts kan hij altijd lang slapen. Overdag wisselde het altijd heel erg. De ene dag sliep hij heel veel de andere dag wat minder.

De laatste maanden sliep hij nog twee keer per dag en dan ongeveer 1 tot 1,5 uur. Meestal van 10.30 tot 12.00 uur en dan van 15.00 tot 16.30 uur. Afgelopen twee weken was het een beetje een gedoe met slapen. ’s morgens wilde hij niet meer gaan slapen terwijl hij vaak wel moe was en dan sliep hij ’s middags nog niet lang genoeg om maar 1 slaapje te kunnen doen…

Sinds een dag of twee gaat het weer een stuk beter. Hij kan nu de hele ochtend wakker blijven. Ik zorg dat we op tijd een boterham eten tussen de middag en dan slaapt hij daarna zo’n 2,5 tot 3 uur! Meestal van 12.30 tot 15.00 uur ongeveer. Fijn om weer lekker een ritme gevonden te hebben. En heerlijk dat hij nu 1 lang slaapje doet, ik heb heerlijk de tijd om mijn eigen ding te doen!

Voedingsschema:

Het eten gaat vanaf het begin al als een trein. De borstvoeding die ik de eerste drie maanden gaf ging super goed. Daarna dronk hij ook altijd gretig zijn flessen leeg. Ik kon het altijd meteen merken als er weer een fles af kon omdat hij dan slecht ging drinken.

Meestal is ons zoontje ’s morgens rond 8.00 uur wakker, kleed ik hem aan en dan krijgt hij de papfles. Daarna ga ik zelf ontbijten en eet hij nog ongeveer een halve boterham met mij mee.

Rond 10.00 uur krijgt hij een stuk fruit. Banaan vindt hij heerlijk en eet hij ook al lekker zelf, dit vindt hij helemaal geweldig!

Rond 12.00 uur krijgt hij van mij twee boterhammen (nog zonder korst) meestal met smeerbaar beleg (smeerkaas, smeerworst, pindakaas…) Daarna gaat hij naar bed voor zijn middagdutje.

Wanneer hij weer wakker is rond 15.00 uur eten we gezellig samen een koekje en drinken we lekker wat.

Rond 17.00 uur krijgt hij zijn warme maaltijd. Meestal geef ik hem een potje van olvarit omdat het lekker makkelijk is. En ook omdat ik meestal nog niet gekookt heb omdat wij zelf later eten.

Rond 19.00 uur is het pyjama aan en dan nog heerlijk ontspannen de dag afsluiten met een fles. Daarna lekker slapen…

Vanaf zijn fruithap ’s morgens bied ik hem de hele dag door eigenlijk drinken aan. Hij heeft een grote drinkbeker met een rietje (anti-lek, zeggen ze…) Meestal drinkt hij uiteindelijk ongeveer een beker per dag leeg. Het zijn vrij grote bekers ik denk dat er wel 300 ml in gaat. Ik geef hem meestal sap dat ik wat aanleng met water.

Ik ben erg benieuwd naar wat jullie van zijn ritme vinden en hoe jullie het doen. Hebben jullie een vergelijkbaar ritme of is het totaal anders?

Volgen jullie mij al op Facebook, Twitter, Instagram en Bloglovin?

5 gedachtes over “Ritme van ons zoontje

  1. hetlevenvanalledag zegt:

    Waarom geef je hem heen korstjes?

    Hier zijn ze begonnen met de rapley methode en gaan vooral veel verschillende dingen op en bord en ze zelf laten kiezen. Ik ben van mening dat een kind eet wat hij zelf wil en ook zelf de hoeveelheid bepaalt. Van mij mogen ze dan dus zelf bekijken hoeveel ze eten en ik moet zeggen dit scheelt enorm veel gezeur aan tafel.
    Verder is het hier water of melk drinken. En brood enkel met boter. Zoetigheid vind ik nog niet nodig en zolang daan (de meiden krijgen ondertussen wel wat beleg er op maar dan gezond en geen suikers) er in trapt houden we dit zo. Helaas genoeg mensen in de omgeving die hem zielig vinden. …

    Like

    • susannedillen zegt:

      Dankje voor je reactie! Korstjes krijgt hij nog niet zo goed weg helaas, anders had hij zeker brood met korstjes gekregen. Tot nu toe eet hij alles wat we hem geven, hij is niet moeilijk gelukkig. Ik denk zeker dat het help als je ze zelf laat kiezen hoeveel ze eten. Wist alleen niet dat het de rapley methode heette 😉 Hier ook nog weinig zoetigheid en dat vindt de kleine tot nu toe prima!

      Liked by 1 persoon

  2. Sheila zegt:

    Wat grappig om het slaapritme te lezen. Mijn zoontje is nu 13 maanden oud. Mooi vergelijkbaar dus. Hij is al maanden gestopt me een 2e middagdutje. Zijn ritme was eerst:
    Slapen: 19:00-07:30
    Dutje: 12:00-13:30/14:00

    Maar sinds hij kan lopen (dat begon met 11 maanden), verbruikt hij nog meer energie. Sinds toen is zijn ritme:
    Slapen: 17:30/18:00-08:00
    Dutje: 12:00-13:30/14:00

    Ik vind het ook lastig om samen te eten ’s avonds. Om 17:00 uur heeft hij trek en dat is voor ons weer te vroeg. Melk drinkt hij nauwelijks meer daarna.

    Drinken overdag bied ik niet zelf meer aan. Ik vul zijn fles met een rietje met water (of soms aangevuld met wat anders) en zet deze neer op de salontafel. Daar kan hij zelf bij en hij pakt het altijd op als hij dorst heeft. Dan weet ik dat ik er nooit naast zit 🙂

    Leuk dat je dit deelt. Altijd fijn om te horen hoe anderen het doen.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

