Ziekenhuis termen

Het leek mij leuk om wekelijks een blog te posten waarin ik veel gebruikte termen binnen het ziekenhuis toelicht.

Vooral voor mensen die nooit in een ziekenhuis komen, überhaupt nooit ziek zijn, niks met de zorg of het ziekenhuis hebben of gewoon weg niet bekend zijn met termen die verpleegkundigen en artsen veel gebruiken leek het mij leuk om veel gebruikte termen eens toe te lichten.

40770-veelgebruikte-medische-termen-en-hun-vertaling

Vandaag wil ik beginnen met de term venflon. Een veel gebruikt woord in het ziekenhuis. Een venflon is een ander woord voor een infuus.

Een venflon wordt ingebracht door een arts of een verpleegkundige. Een venflon is eigenlijk een soort plastic hol buisje wat in een bloedvaatje ingebracht wordt.

Met behulp van een naald wordt een bloedvaatje aangeprikt, meestal in de arm of op de hand, er wordt over de naald een soort hol plastic buisje geschoven wat achtergelaten wordt in het bloedvat. De naald wordt vervolgens verwijderd. De venflon wordt vastgeplakt met een infuuspleister.

Heel veel mensen denken dat de naald blijft zitten na het prikken van een venflon maar dit is niet zo. Je kunt je arm ook gewoon bewegen, je kun jezelf niet meer prikken. Het holle buisje is heel flexibel en beweegt gewoon mee.

Op de venflon kan een slangetje aangesloten worden waardoor je bijv. vocht of medicatie kunt toedienen. Dit hoeft niet altijd te gebeuren. Er kan bijv. ook gewoon een dopje op gezet worden en af en toe met een spuitje wat medicatie door gegeven worden.

Waarom wordt een venflon ingebracht:

  • Voor toediening van infuusvloeistoffen
  • Voor toediening van medicatie (bijv. antibiotica)
  • Voor toediening van contrastvloeistof bij onderzoeken
  • Soms alleen voor nood, wanneer je opgenomen bent met een bepaalde aandoening en de verwachting is dat je acuut medicatie nodig kan hebben via het infuus.

Hopelijk voor jullie een interessante blog om te lezen. Ik zou het leuk vinden als jullie er wat van opsteken! Hebben jullie nog tips of vragen die ik evt. in mijn volgende blog kan beantwoorden?

Volgen jullie mij al op Facebook, Twitter, Instagram en Bloglovin?

Geef een reactie

