De wondere wereld van het consultatiebureau

Sinds het eerste bezoek aan het consultatiebureau weet ik niet zo goed wat ik ervan moet vinden. Wel ging er een hele wereld voor me open.

Je komt binnen en geeft het groeiboekje aan de assistente. Zij bepaald dan wanneer je je kindje mag uitkleden. Anders worden ze zo snel koud….het is daarbinnen een sauna dus koud?? Vervolgens wordt je kindje gewogen en gemeten en moet je wachten op je afspraak. Dit duurt vervolgens soms zo lang dat ik denk, kan die assistente het moment van uitkleden van je kindje niet wat anders plannen? Aangezien ze zo bang zijn voor onderkoeling…

In de boxenkamer, zoals de ruimte wordt genoemd waar je je kindje kan verkleden en waar je kindje wordt gewogen en gemeten staat een stuk of 6 tafels met aankleedkussens. Hieraan zitten meer moeders gedwee te wachten tot ze aan de beurt zijn. Het stinkt in de ruimte naar vieze luiers en het is een herrie van jengelende kinderen. Geen prettige omgeving dus en kinderen worden er niet echt vrolijker van…

groeigids.jpg

Dan het nut van een consultatiebureau bezoek…daar ben ik nog niet helemaal over uit…

Laat ik voorop stellen dat het zeker belangrijk is dat alle baby’s en kinderen in Nederland gecontroleerd worden door een arts en/ of verpleegkundige. Dat hun groei bijgehouden wordt en dat ze af en toe nagekeken worden om te kijken of ze zich goed ontwikkelen.

Alleen ben ik van mening dat ouders zelf ook heel goed kunnen zien als het niet goed gaat met hun kindje. Wanneer baby’s niet goed hun flessen drinken of kinderen niet goed willen eten en drinken kunnen ouders zelf het initiatief nemen om contact op te nemen met het consultatiebureau. Ook merk je als ouder zeker wel dat je kindje minder hard groeit of achter blijft in zijn/haar ontwikkeling. Wanneer het bijv. erg lang duurt voordat een kindje gaat kruipen of praten dan trek je toch aan de bel?!

In sommige gevallen is het consultatiebureau zeker nodig. Zo is het naar mijn idee belangrijk dat kinderen ingeënt worden. Daarnaast kan het consultatiebureau vinger aan de pols houden bij kinderen die niet zo goed groeien of ontwikkelen. Of ouders die veel vragen hebben of problemen thuis.

Wanneer alles echter prima gaat, moet je dan echt zo vaak naar het consultatiebureau komen? Na een of twee bezoekjes kan een verpleegkundige of arts toch wel zien dat alles goed gaat? En je komt toch sowieso langs voor de inentingen…

Over het algemeen ben ik langer bezig met het ritje van en naar het bureau en het aan een uitkleden van mijn zoontje dan dat ik binnen zit bij de arts of verpleegkundige. Ik heb eigenlijk nooit echt veel vragen die ik wil stellen aangezien alles namelijk al uitgebreid beschreven staat in het groeiboekje. En ik vind de vragen die de arts of verpleegkundige stellen ook niet altijd echt veel toevoegen.

Wat vinden jullie van de bezoekjes aan het consultatiebureau?

Volgen jullie mij al op Facebook, Twitter, Instagram en Bloglovin?

 

2 gedachtes over “De wondere wereld van het consultatiebureau

    • susannedillen zegt:

      Nee dat niet als ze maar genoeg groente en fruit eten. Potjes olvarit zijn prima of lekker met de pot mee eten. De verpleegkundige gaf me groot gelijk dat ik voor huismerk melkpoeder van de kruidvat koos. Veel goedkoper e prima kwaliteit!

      Like

Geef een reactie

