Mommy Wars Tag (borstvoeding, zindelijkheid, huilen).

Door Geertje van de blog lifesabout ben ik gevraagd of ik deze tag in wilde vullen. Uiteraard wil ik dit, erg leuk vind ik het zelfs!! Deze tag is bedacht door Betty en Esther van de blog Mamazoektuit. Een tag met allemaal vragen over het moederschap die soms gevoelig kunnen liggen. Lees je mee?

Geef jij je kind borst- of flesvoeding?

Gelukkig kwam bij mij de borstvoeding goed op gang. Ik heb  3 maanden lang borstvoeding kunnen geven aan ons zoontje. Daarna ging ik weer aan het werk en ik zag het met mijn baan (verpleegkundige) niet zitten om te gaan kolven. Toen zijn we overgestapt op flesvoeding en dat ging prima! Ik vond het geven van borstvoeding super, heel fijn om te kunnen doen en zo voor je kindje te kunnen zorgen.

Slaapt je kind bij jou in bed, of heeft hij/zij een eigen bed?

Vanaf dag 1 slaapt ons zoontje in zijn eigen bedje. De eerste twee weken in de kinderwagen (bij gebrek aan ruimte voor een wiegje) op onze slaapkamer. Toen mijn man weer aan het werk ging is ons zoontje in zijn ledikant op zijn eigen kamertje gaan slapen. Dit ging vanaf het begin heel goed. Ik vond het zelf met de borstvoeding soms wel wat onhandig maar we zijn wel beter gaan slapen toen hij op zijn eigen kamertje lag. Ik werd van elk geluidje wat ons zoontje maakte wakker en daarmee maakt ik hem vaak weer wakker wat niet echt handig was…

Gebruik jij wasbare luiers of koop je ze kant-en-klaar bij de drogist of supermarkt?

Wij gebruiken vanaf het begin al kant en klare luiers/ wegwerpluiers. Ik vond het een super vies idee om poepluiers te moeten wassen. Ook zijn de kant en klare luiers gewoon super makkelijk.

Uitsluitend houten speelgoed of V-tech?

Wij kijken er eigenlijk niet naar of het houten speelgoed of plastic v-tech speelgoed is. Ons zoontje krijgt gewoon speelgoed waarvan wij denken dat hij het leuk vindt om mee te spelen. Hij heeft bijvoorbeeld best wel veel van v-tech (toet toet auto’s, auto stuurtje etc.) we kijken wel altijd of de (super irritante) geluidjes die het speelgoed maakt uitgezet kunnen worden.

speelgoed vtech toet toet auto's

Trek jij tweemaal daags een potje open of kook jij uitsluitend vers?

Ik trek 1 keer per dag een potje open… Fruit krijgt ons zoontje altijd vers. Even prakken en tegenwoordig gewoon in kleine stukjes gaat er prima in. Als ik het woord banaan noem loopt ons zoontje al direct naar de keuken en wijst naar de fruitschaal. Hij vindt het helemaal geweldig om een banaantje zelf uit de hand te eten. Ik vind het wel best lastig om elke avond te koken voor ons zoontje. Wij eten regelmatig pittig of dingen die ik hem liever nog niet voorschotel (pakjes/zakjes…) Dan krijgt hij eten uit een potje.

Dragen of wagen?

Ik heb geen draagzak, het leek mij totaal niet handig om constant met je kindje rond te lopen. Sommige moeders zweren erbij. Ik vind het niet zo praktisch. Het lijkt mij ook gewoon best heel erg zwaar, zeker als ze wat groter worden. Ik heb altijd de kinderwagen gebruikt, ons zoontje sliep er altijd zo lekker in.

Ga je al vroeg in de weer met zindelijkheidstraining of loopt jouw kind op z’n vierde nog rond in de luiers?

Ons zoontje is net 15 maanden dus het is nu nog wat vroeg voor een zindelijkheidstraining. Als ik vriendinnen om mij heen hoor dan laten kinderen het wel een beetje merken als ze er klaar voor zijn. Ze krijgen interesse in het plassen op het toilet bijvoorbeeld. Dan kun je denk ik gewoon beginnen met het potje. Niet teveel pushen lijkt mij ook het beste. Ik moet me nog een beetje inlezen, aangezien wij er nog niet aan toe zijn…

Shop jij je drie slagen in de rondte bij Primark, of koop jij alleen eerlijke merken voor je kind?

Ik vind het zonde om veel geld uit te geven aan dure merkkleding voor ons zoontje. Hij is er zo snel weer uitgegroeid. Ik vind het wel belangrijk dat hij een goede warme winterjas heeft en goede schoenen. Daar geef ik wel wat meer geld aan uit. Verder shop ik meestal bij de hema, v&d, prenatal of de zeeman.

Is er in jouw huishouden ruimte voor onderhandeling met je kind, of ben je een ware drillsergeant?

Ik ben geen drillsergeant maar ik stel wel grenzen. Nee is ook echt nee en dat moet ons zoontje nog leren. Hij is soms nog net te jong om echt te begrijpen wat nee inhoudt. Al begin hij het wel steeds beter te leren moet ik zeggen. Soms voel ik me echt een vreselijke moeder als ik de hele dag ‘nee’ loopt te roepen maar hij moet echt leren wat hij wel en niet mag. Onderhandelen is nog niet echt aan de orde daar is hij te jong voor.

Laat jij je kind wel eens huilen, of troost je ‘m al bij de eerste snik?

Het ligt er heel erg aan waarom hij huilt. Als hij ergens van schrikt, gevallen is, pijn heeft etc. dan troost ik hem meteen. Soms is hij ’s nachts weleens bang als hij naar gedroomd heeft, dit hoor ik dan meteen aan het huilen ook dan troost ik hem meteen met een dikke knuffel en kus. Wanneer hij bijv. iets wil wat hij niet mag of hij is moe en loopt te jengelen dan laat ik hem meestal gewoon huilen…

Wat vonden jullie van mijn antwoorden op de vragen?

Ik vind het erg lastig om andere bloggers te vragen deze tag in te vullen aangezien de meeste mama bloggers die ik volg de tag al wel eens ingevuld hebben. Mocht je de tag lezen en denken, ik wil hem ook invullen, leuk! Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen als moeder!

Volgen jullie mij al op Facebook, Twitter, Instagram en Bloglovin?

 

 

2 gedachtes over “Mommy Wars Tag (borstvoeding, zindelijkheid, huilen).

Geef een reactie

