Boek oei ik groei

Oei ik groei!

Vandaag in mijn blog een artikel over het boek “Oei ik groei“. En daarbij wat wij aan dit boek hebben gehad. Ik kwam op dit onderwerp omdat ons zoontje op dit moment een sprongetje doormaakt en ik vandaag het boek er weer eens bij gepakt heb.

Boek oei ik groei

Toen ik net bevallen was adviseerden veel mensen mij het boek “Oei ik groei” aan te schaffen. Dit boek gaat over de 10 sprongen die baby’s nemen in de mentale ontwikkeling. Ik kreeg dit boek van mijn ouders met kerst, ons zoontje was toen ongeveer 6 weken oud.

Er zijn veel momenten in het eerste levensjaar van je kindje waarbij je twijfels hebt, onzeker bent, vragen hebt als “is dit wel normaal”. Internet bied daarbij natuurlijk uitkomsten, je kunt alles nalezen. Daarnaast kun je uiteraard met belangrijke vragen, bijvoorbeeld over voeding en de groei van je kindje altijd terecht bij het consultatie bureau.

Zelf heb ik veel gehad aan het boek “Oei ik groei” wanneer ons zoontje een fase had waarin hij jengelig was, minder wilde eten en ik er niet goed achter kon komen wat er aan de hand was dan pakte ik altijd het boek erbij.

Het boek beschrijft per sprong wat er gebeurd in de mentale ontwikkeling van je kindje. Zo maakt je kindje bijvoorbeeld rond 26 weken (6 maanden) een sprong in de ontwikkeling.

Het boek beschrijft steeds eerst hoe de sprong zich aankondigd. Dit begint eigenlijk altijd met “terug naar papa en mama”. Je baby huilt meer, is chagarijnig, ongedurig of ontevreden. Met aandacht van papa of mama wordt dit minder. Er worden voorbeelden genoemd van hoe je kunt merken dat je kindje bij papa en mama wilt blijven. Je kindje slaapt slechter of wordt eenkennig. Hierbij staan voorbeelden van ouders hoe zij dit ervaren hebben.

Vervolgens komen de zorgen, irritaties en ruzies. Doordat je baby huilerig is, veel aandacht vraagt voelen ouders zich in deze hangerige periode vaak moe. Ook zijn ouders bezorgd omdat zij niet goed snappen wat er aan de hand is met hun baby. Ouders gaan zich ergeren aan het gedrag van hun baby en vinden het wel welletjes geweest. In het boek staan tips hoe hiermee om te gaan.

Dan komt er een kopje over het nieuwe vermogen wat doorbreekt bij je kindje. Je begint nu te merken dat je kindje meer kan dan je dacht. Hij probeert nieuwe vaardigheden. Per sprong staat in het boek vermeld welke vaardigheden je kindje nu aan het leren is.

Daarna komt een stuk over hoe je je baby kunt helpen bij het leren van de nieuwe vaardigheden. Er staan veel tips over hoe je je baby hierbij kunt helpen met voorbeelden van hoe je dit kunt aanpakken. Daarnaast staan er ook altijd een hoop speltoppers per fase uitgewerkt. Spelletjes die passen bij de leeftijd van je kindje en de fase waarin je kindje zit.

20160126_142931

Het boek gaf mij altijd een beetje houvast. Ik wist dat de hangerige periode een fase was. Het boek gaf tips hoe hiermee om te gaan en hoe ons zoontje te stimuleren in de ontwikkeling van zijn nieuwe vaardigheden. Hierdoor was een fase altijd net wat makkelijker. Ook is het leuk om in het boek te lezen over de ontwikkelingen die je kindje per fase doormaakt, je kunt leuk vergelijken hoe je eigen kindje het doet en je weet ook wat je ongeveer per leeftijdsfase kunt verwachten.

Hebben jullie het boek “Oei ik groei” ook gelezen? Zo ja, wat vonden jullie ervan? Ik kan het boek in ieder geval aanraden aan alle moeders met pasgeboren baby’s. Het geeft je wat houvast en zekerheid. Ook is het natuurlijk een leuk kraamkado!

Volgen jullie mij al op Facebook, Twitter, Instagram en Bloglovin?

3 gedachtes over “Oei ik groei!

  1. Saskia zegt:

    Ook ik heb het boek hier liggen en moet zeggen dat ik het bij de eerste af en toe nog wel erbij pakte. Maar nu bij mijn dochter nog niet. Ik vond het een fijn boek, maar vond wel dat een kind altijd al heel veel moest kunnen na een sprong.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

