Fruitsalade gemaakt door de kraamhulp

Zijn alle cliches waar als je net moeder bent geworden?

Voor de eerste keer moeder worden, hoe is dat nou echt?! Zijn alle clichés waar of is het in werkelijkheid toch heel anders? Hieronder mijn ervaringen met een aantal dingen die je zeker in de eerste maanden als kersverse moeder tegen zult komen!

Goede voorbereiding is het halve werk

Dit cliché is niet echt waar naar mijn idee. Is voorbereiding door veel lezen en verhalen horen van vriendinnen, je moeder etc. echt voldoende om je voor te bereiden op het moederschap? In de praktijk loopt alles vaak net even wat anders dan je vooraf gedacht en gelezen had. (de bevalling, borstvoeding lukt niet, het duurt lang voordat je kindje doorslaapt, wel of niet laten huilen etc.) Mijn ervaring is dat je vooraf zoveel kunt bedenken over hoe je het zou gaan doen maar dat dit in de praktijk zo anders kan lopen. Vertrouw vooral op je gevoel is mijn tip! Jij kent je kindje het beste en je weet vanzelf wat goed is voor jou en je kindje. Vooral tijdens de eerste maanden heeft het boek ‘Oei ik groei’ mij heel erg geholpen, ik schreef hier vorige week een blog over!

Boek oei ik groei

Borstvoeding

Borstvoeding, dat het heel fijn kan zijn is echt waar! Alleen kan het ook zo tegenvallen! Je kunt er nog zo van overtuigd zijn dat je borstvoeding wilt geven (gelukkig lukte dit bij mij ook, voor mij dus een fijne ervaring) maar ik ken genoeg vriendinnen waarbij dit echt niet lukte. Dit geeft als kersverse moeder zoveel stress! Je wilt het zo graag goed doen en je kindje het beste geven. Als dit voor je gevoel niet lukt dan is dat echt heel vervelend. Helemaal als je een hormoon bom bent waardoor alles even extra binnenkomt. Je kunt heel lang proberen (lees kolven, tepelkloven, borstontstekingen etc.) om toch door te zetten. Maar als het echt zoveel stress oplevert en je zooo moe bent doordat je alleen maar met voeden bezig bent, is die borstvoeding dan echt wel zo goed voor jou en je kindje?! Doe wat goed voelt en stop met borstvoeding als het echt niet gaat! Flesvoeding is tegenwoordig ook zo goed dat je kindje echt niks tekort komt.

De beruchte kraamtranen

Dit cliché is echt waar! Ook al klopt het niet altijd dat ze rond de, wat was het ook alweer, vierde dag na je bevalling komen? Bij mij duurde het echt wel even wat langer, volgens mijn pas dag 9… En ik was er niet in een dag vanaf! Wat heb ik staan brullen zeg toen de kraamhulp wegging… Het klopt ook niet helemaal dat kraamtranen alleen in je kraamweek voorkomen. Je bent de eerste maanden na je bevalling nog een soort hormoonbom. Je bent daardoor erg emotioneel en wanneer je onzeker bent, wat je als kersverse moeder vaak bent, dan zal je regelmatig een traantje weg pinken. Bijvoorbeeld als je kindje huilt en je niet weet wat je moet doen. Als je zooo moe bent en elk uur moet voeden omdat je kindje regeldagen heeft….

De kraamweek

De kraamweek is trouwens echt niet voor iedereen de geweldige roze wolk waarin alles perfect is. Dit cliché is echt niet waar. (op uitzonderingen na natuurlijk) De kraamweek is vaak een heftige week waarin je moe bent van je bevalling, naweeën hebt, hechtingen die pijn doen etc. Ondanks dat is het wel een geweldige week waarin je echt kunt genieten van je kindje! En natuurlijk je kraambezoek trots je kindje kunt laten zien. (ik kon alleen niet langer dan 1o min zitten door de hechtingen en vermoeidheid…). Bij een tweede kindje zou ik denk ik wat minder bezoek in de kraamweek laten komen. Misschien zelfs wel kiezen voor een kraamfeest. Dan kunnen we zelf wat meer genieten van de kleine en ons gezinnetje. Mijn tip, laat je lekker verwennen door de kraamhulp! Zij is er om je huishouden over te nemen, je kraambezoek een kopje koffie te geven en jou in de watten te leggen dus geniet ervan!

Fruitsalade gemaakt door de kraamhulp

Deze fruitsalade had onze kraamhulp gemaakt, lief!

Je zorgen maken over je kindje

Ook dit cliché is ook helemaal waar. Moeders maken zich altijd zorgen over hun kindje en of ze alles wel goed doen. Zoals ik net al noemde, hoe lang laat je je kindje huilen als je alles gecheckt hebt (luier, fles, etc.). Verwen je je kindje als je hem bij elk huiltje uit bed haalt of is dit juist goed? Je kindje wil niet goed drinken en dan? Krijgt hij niet te weinig vocht en voeding binnen of is dit normaal? Dit zijn enkele voorbeelden maar vooral in de eerste paar maanden als kersverse moeder kun je je werkelijk over alles zorgen maken… En geloof me hierna krijg je wat meer vertrouwen en gaat het wat makkelijker maar je zult je altijd zorgen blijven maken over je kindje!

Werk, gezin en huishouden combineren

Het combineren van werk, gezin en huishouden dat moet lukken. Ik weet niet of dit echt een cliché is maar ik vond dit het eerste jaar toch wel lastig. Vooraf denk je vaak, alle moeders doen het tegenwoordig dus dan kan ik het ook! Ik heb me daar best op verkeken. Het moederschap is zeker in het begin echt zwaar! Alles is nieuw; je bent het eerste jaar nog aan het ontzwangeren, je bent moe omdat je minder slaapt etc. etc. Het combineren van je werk, huishouden en je kersverse gezin is echt een hele uitdaging. Ik ben uiteindelijk nog wat minder gaan werken omdat het mij veel stress gaf. Dit zal voor iedereen anders zijn maar het cliché is wel waar dat je echt tijd moet nemen om te ontzwangeren en aan de nieuwe situatie te wennen! En dat het even niet lukt om je badkamer schoon te maken of dat je kindje een keer een potje krijgt i.p.v. een verse prak is helemaal niet erg! Doe waar je je goed bij voelt!

Zijn er dingen waar jullie in het eerste jaar als moeder tegenaan gelopen zijn waar je vooraf nooit van had gedacht dat het zo zou zijn of dat je het op die manier zou aanpakken? Hoe hebben jullie bijv. de kraamweek ervaren, het geven van borstvoeding en het weer aan het werk gaan? Laat het me weten, ik ben benieuwd!!

Volgen jullie mij al op Facebook, Twitter, Instagram en Bloglovin?

2 gedachtes over “Zijn alle cliches waar als je net moeder bent geworden?

  1. metvriendelijkegroetblog zegt:

    je kan je wel inlezen en ervaringen aan horen. maar het loopt bij iedereen anders. mijn bevalling was super. de hechtingen kon ik ook makkelijk handelen. maar een roze wolk heb ik niet gezien. anderen hebben een horror bevalling maar een super kraamtijd. het gaat zoals het gaat.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

