Op ontdekking!

Elke fase heeft zo zijn charmes maar ook moeilijke periodes. Ons zoontje is nu bijna 1,5 jaar en zit sinds hij kan lopen in de ‘ontdek’ en ‘probeer uit’ fase. Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit best een lastige fase vindt! Ons zoontje is echt continue aan de wandel, heeft echt geen rust. Hij kan nog geen twee minuten rustig op de bank zitten of hij moet er al weer af. En is dus continue aan het ontdekken en uitproberen.

Sinds hij kan lopen vindt hij vooral de knopjes van de dvd speler en de kopjes en glazen op tafel erg leuk. Een dvd speler is lastig weg te halen maar alle spulletjes van de salon tafel hebben wij (tijdelijk) even weggehaald. Ik werd namelijk erg moe van het 100.000 keer ‘nee’ zeggen en na twee keer bijna een kapot glas was ik er even klaar mee. Voor de dvd speler blijf ik uiteraard wel ‘nee’ roepen en ons zoontje afleiden met bijv. zijn speelgoed. (ik vind het stiekem wel weer grappig als ons zoontje de Xbox uitzet terwijl mijn man met een vriend een wedstrijdje voetbal speelt, de reactie van mijn man is namelijk echt te grappig haha)

Nu moet ik eerlijk zeggen dat sinds een paar weken ons zoontje wat beter begint te luisteren. Hij snapt nu ook echt dat ‘nee’ betekend dat hij het echt niet mag doen. Eerst wist hij dat wel maar drukte hij alsnog de knopjes in bijv. Alleen wanneer hij erg moe is dan gaat hij ons uit testen. Hij gaat dan werkelijk alles doen wat hij niet mag! En natuurlijk rond een tijdstip waarop je druk bent met eten koken etc.

keukenkastje ontdekken

Ik weet niet hoe jullie hiermee omgaan maar over het algemeen heb ik gelukkig veel geduld. Ik probeer altijd op een rustige toon te zeggen dat hij iets niet mag doen en hem vervolgens uit te leggen wat hij wel mag doen. Vaak geef ik hem als ik aan het koken ben ook een pan en pollepel in zijn handen zodat hij zelf ook even bezig is.

Wanneer ik zelf moe ben of ziekjes vind ik het nog wel eens lastig als ons zoontje ondeugend is. Ik kan dan soms even geen geduld op brengen en wordt snel boos in plaats van dat ik rustig zeg wat wel of niet mag. Dit vind ik niet altijd een goede eigenschap van mezelf helaas… Gelukkig helpt mijn man als het kan even wanneer hij merkt dat mijn geduld op is en probeert ons zoontje af te leiden of gaat even met hem spelen.

Inmiddels probeer ik langzaam weer wat spullen op de salon tafel te zetten en daarmee ons zoontje te leren waar hij wel en niet aan mag komen. En ik moet zeggen (klopt af…) dat dit tot nu toe heel goed gaat! Hij snapt echt heel goed wat ik probeer uit te leggen en luistert ook echt wanneer ik zeg dat hij er niet aan mag komen.

Wel vind ik het lastig met bijvoorbeeld een glas drinken. Ons zoontje vindt het heel erg leuk om ‘zelluf’ uit een gewoon glas te drinken en grijpt daarom elke kans aan om dit te doen. Ik kan dus nog niet alles rustig op de salontafel zetten maar het begin is er!

De fase waar ons zoontje nu in zit is geweldig maar ook wel een stuk lastiger dan de baby fase. Toch kan ik enorm genieten hoe snel hij alles leert en ontdekt. Hoe vinden jullie deze fase en hebben jullie nog tips hoe om te gaan met de ondeugende dreumes?

 

Volgen jullie mij al op Facebook, Twitter, Instagram en Bloglovin?

2 gedachtes over “Op ontdekking!

  1. Lotus Writings zegt:

    Wij hebben hier thuis de overtreffende trap rondlopen van ondeugend. Hoewel haar interesse steeds meer ligt bij speelgoed (en niet langer bij onze spullen), klimt ze zo nu en dan de eettafel op om de fruitmand leeg te eten of wil met de kaarsen spelen. Ik denk dat je het heel handig hebt aangepakt, door alles weg te halen. Je hebt nu eenmaal niet altijd tijd om alles te zien en een raar ongelukje is zo gebeurd. Nu hij beter luistert, kun je het terugplaatsen.

    Mijn ervaring is dat je het best rustig op ooghoogte kunt uitleggen wat je van ze verwacht. Bij de oudste riep ik te vaak van een afstand “Niet doen!” en dat werkte natuurlijk voor geen meter 😀

    Kortom, ik heb weinig aan je verhaal toe te voegen. De fase zelf is best lastig soms, maar de nieuwe bewegingsvrijheid door het lopen heeft ook zijn leuke kanten. Gelukkig maar!

    Like

    • susannedillen zegt:

      Goed om te lezen dat ik niet de enige ben die het best lastig vindt 🙂 Ik probeer inderdaad altijd even op ooghoogte te gaan zitten en rustig uit te leggen waarom iets niet mag. Ik heb gemerkt dat hard roepen dat iets niet mag inderdaad niet werkt.

      Liked by 1 persoon

Geef een reactie

