Pray for the world

Opnieuw was er vandaag een heftige terreur aanslag en het komt zo dicht bij… Is Nederland hierna aan de beurt? Het zet mij steeds vaker aan het denken over in wat voor een wereld wij leven en in wat voor wereld ons zoontje moet opgroeien.

Ons zoontje is nu nog zo onbevangen, zo onwetend en zo zonder zorgen. Hij heeft geen enkel idee van wat er allemaal gebeurt in de wereld. En krijgt gelukkig nog niks mee van al het geweld dat zo dichtbij huis plaatsvindt.

We leven in een wereld waarin onschuldige mensen slachtoffer worden van terrorisme. Waarin bomaanslagen gepleegd worden, mensen met geweren een concertzaal binnendringen, een wereld waarin onschuldige¬†mensen vermoord worden. De wereld is de laatste tijd een beetje minder mooi geworden…

Hoe kun je een kind dit alles uitleggen. Ons zoontje is nog te jong om te kunnen vertellen wat er allemaal gebeurt in de wereld en te jong om dit alles te kunnen begrijpen, gelukkig. Het lijkt mij erg lastig als je kinderen wat ouder zijn om te vertellen dat er mensen zijn die andere mensen om het leven brengen. Hoe leg je dit uit?

Overal op tv zie je de beelden van bomaanslagen, schietpartijen en mensen die gewond of zelfs overleden zijn. Kinderen zien deze beelden. Hoe kun je kinderen vertellen dat het niet goed is wat deze mensen doen.

Het leven draait om liefde en respect. Liefde voor je gezin maar ook liefde voor de medemens ook al hebben zij soms andere opvattingen over dingen. Het gaat erom dat je er voor elkaar bent, dat je elkaar respecteert en liefhebt. Dit is wat ik mijn zoontje mee wil geven. Ook al denken mensen nog zo anders over dingen als jij doet, heb daar respect voor. Je mag zijn wie je bent.

Geweld is verschrikkelijk het brengt angst, woede en haat. Geweld brengt meer geweld. Het moet stoppen. Het is klaar nu. Heb elkaar lief en respecteer elkaar dan zou de wereld een beetje mooier worden.

pray for the world

Bron: twitter.com

 

 

 

Een gedachte over “Pray for the world

  1. MamaOnderneemt zegt:

    Het is vreselijk. Ik begin me haast af te vragen waarom ik kinderen op deze wereld heb gezet. Een wereld die steeds onveiliger wordt. Hoe zal hun toekomst eruit zien? Vreselijk is het ook dat ik mijn dochter niet kan zeggen dat het hier veilig is. Kijk maar wat er gisteren is gebeurd, zo dichtbij….

    Like

Geef een reactie

